MWC 2018: Další svátek mobilních nadšenců je tady

Dnešním dnem oficiálně začal Mobile World Congress 2018. Jedná se o akci míchající veletrh mobilního průmyslu s konferencí na mobilní téma. Odehrává se v ne příliš daleké Barceloně na severovýchodě Španělska. I díky tomu se k nám nejčerstvější novinky dostávají téměř okamžitě a my můžeme ihned hltat dojmy redaktorů velkých magazínů, kteří se dostali přímo na místo konání.

My jsme se na místo konání nedostali. A protože by bylo doslova úmorné psát obsáhlé články jen na základě posbíraných tiskových zpráv, rozhodli jsme se, že o letošním MWC napíšeme pouhé dva články. Ne, nebojte se, nebudeme nadržovat jednomu nebo druhému výrobci chytrých telefonů. Prvním článkem je tento, ve kterém vás tak trochu seznámíme s letošním ročníkem MWC. Druhým článkem pak bude celkové shrnutí, kde si projdeme jednoho výrobce po druhém a představíme si jejich novinky.

MWC 2018 začíná

Jak už jsme zmínili na samém začátku, MWC je napůl veletrh a napůl konference. Výrobci všech možných chytrých i hloupých mobilních zařízení zde nejprve představí své nové produkty a následně je na svých stáncích vystavují, aby si je mohli návštěvníci, nejen z řad médií, osahat, vyzkoušet a natočit své první dojmy.

Letos si pořadatelé vybrali osm hlavních témat, která usnadňují orientaci v množství vystavovatelů. Pojďme si tedy tato témata představit, abyste také věděli, jakým směrem se bude mobilní budoucnost odvíjet.

1) 4. průmyslová revoluce (Průmysl 4.0)

Růst IoT (internetu věcí) znamená, že každý typ průmyslu nyní sleduje možnosti propojení s technologiemi, aby zajistil včasný přechod k automatizované výrobě. 4. průmyslová revoluce, jak byl průmyslový pokrok oficiálně nazván (v našich končinách překládáno jako Průmysl 4.0), je inkluzivní, částečně automatizovaná, ale především vůbec nejsložitější revoluce, jakou kdy naše společnost viděla. A její jádro spočívá právě v mobilitě. Od dopravy až po komunikaci, přes automatizaci výroby chytřejších služeb, k novému způsobu života. Toto téma odhaluje složitou síť technologických trendů, partnerství, obchodních záležitostí a příležitostí, které chtě nechtě musí podniky řešit, aby přežily a prosperovaly v digitálním automatizovaném světě.

2) Poskytovatel budoucích služeb

Operátoři se budou muset věnovat základním strategickým otázkám – kde a jak chtějí fungovat v budoucnu? Jaká je jejich vize, jaké jsou strategické možnosti? Kde je třeba investovat, jak vydělat peníze, aby zajistily zářnou budoucnost? Jaký dopad bude mít 5G, analytika, strojové učení a digitalizace na jejich infrastrukturu a jaké strategické možnosti zapojení zákazníků se nabízí?

3) Síť

Pojem síť zde zahrnuje vše od 5G a LTE, přes NFV (vizualizace síťových funkcí), SDN (softwarově definované sítě), rádiové spektrum, infrastrukturu základních sítí, infrastrukturu zálohování, až po fakturaci, péči o zákazníky, RF komponenty a mnoho dalšího.

Síťové technologie prochází prochází rychlým vývojem a nabízí se obrovské příležitosti. Toto téma na MWC zkoumá, jaké jsou ony příležitosti, technické problémy a jaká je skutečná návratnost investic do 5G, LTE, NFV, SDN a dalších.

4) Digitální spotřebitel

Tahle bitva je zaměřena na zapojení spotřebitele a laťky jsou zde již hodně vysoko. Způsob, jakým spotřebitelé vzájemně komunikují, jak komunikují s podniky prostřednictvím digitálních kanálů, to vše se vyvíjí a výrobci těchto technologií musejí reagovat na každou změnu. Analytickými nástroji získávají ohromná množství dat, díky kterým pak vytvářejí nové služby a rozhraní. Celý životní cyklus jednotlivých zařízení je pečlivě prozkoumán díky uživatelským zkušenostem, které sice vždy začínají startem předprodejů, fyzickým koncem zařízení ale vždy nekončí. Často se během tohoto životního cyklu vytvoří „digitální důvěra“ mezi spotřebitelem a výrobcem. Důvěra, která udržuje věrné zákazníky a posouvá kvality výrobce výš a výš.

V tomto tématu se můžete podívat na to, co se u výrobců děje nového, ať už se zajímáte čistě z vlastního zájmu o věc nebo v tomto segmentu podnikáte a hledáte nástroje pro datové řízení, či třeba automatizaci.

5) Technologie ve společnosti

Propojené technologie mají potenciál nabízet společnosti obrovské výhody. Větší bezpečnost, doprava, zdraví, vzdělávání, umění, reakce na mimořádné události či životní prostředí. Ale samotný nástroj bez pravidel může být neetický, zbytečný či dokonce nebezpečný. Páté téma MWC se táže, co uděláme, abychom stvořili lepší budoucnost a jak se na této cestě vyvarovat špatným směrům.

6) Obsah a média

Vzhledem k tomu, že se online služby již stávají primárním prostředkem spotřeby médií, vztahy mezi tvůrci obsahu, distributory a spotřebiteli se vyvíjí přímějším a bohatším, často však ale i komplexnějším a náročnějším směrem.

Současné trendy se přesouvají do světů virtuální reality. Obsah ke konzumaci, výroba, akvizice a partnerství. To vše a mnohem více se nyní točí kolem VR.

7) Aplikovaná AI

Kolem počítačové výuky, kognitivní výpočetní techniky a umělé inteligence je dnes často poměrně humbuk. A je k tomu dobrý důvod. Vždyť mnohá řešení, která již dnes běžně fungují jsou jako vytržená ze sci-fi filmů. Potenciál je ale ohromný.

Jako technologický a obchodní nástroj, který je ještě v plenkách, přináší AI složitou síť otázek. Toto téma má za cíl překonat tyto složitosti.

8) Inovace

Jak říká Wikipedie, „pojem inovace se dříve uplatňoval spíše v ekonomické sféře. Dnes jsou však inovace nedílnou součástí lidského života a rozvoje člověka“. A právě díky efektivnějším produktům, procesům, službám a technologiím jsme schopni inovovat (nejen sami sebe).

Téma obsahuje všechna inovativní řešení, která nespadají do předchozích témat. Koneckonců, nejvíce inovativní řešení bývají často sama o sobě neočekávaná a proto těžko klasifikovatelná.

Témata máme. A co bude dál?

V následujících dnech budeme bedlivě sledovat dění na MWC. Budeme hlídat všechny velké momenty i představená zařízení. A v pátek nebo v pondělí vám zde naservírujeme celou nálož novinek. Už teď víme, že se máte na co těšit.

Zdroj: mobileworldcongress.com